۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۰, چهارشنبه









طالبان دیدار از مقبره رابعه بلخى اولین شاعر پارسی زبان را ممنوع کرده بود

"مولوی" ایی که زنان را دشمن می داشت

زنان افغانستان، به ويژه زنان کابل به اين زودى ها نمي توانند «مولوى قلم الدين» وفرمان هاى هراس آور و بعضاً عجيبش را ازياد ببرند. در اوايل ورود طالبان به کابل که شهروندان کابل هنوز ياد نگرفته بودند چگونه خودشان را با فرمان های مولوى قلم الدين رئيس اداره «امر به معروف ونهى ازمنکر» تطبيق دهند، بسيارى از زنان و دختران سوزش اصابت شلاق ماموران خشن و عبوس تحت امر وى را درساق پاهايشان حس کردند. دريکى از فرمان های اداره «امر بمعروف ونهى ازمنکر» راجع به زنان چنين آمده بود: « پوشيدن لباس هاى شيک، تجملى، تنگ و جذاب و استفاده از تزئينات و لوازم آرايش توسط زنان ممنوع است. زنان بايد وقار خود را حفظ کنند، کفش هاى پاشنه بلند نپوشند، آرام راه بروند تا هنگام راه رفتن صداى کفش شان را مردان نامحرم نشنوند. درغير اين صورت ملعون شريعت اسلامى خواهند بود و نبايد انتظار بهشت را داشته باشند.»

حساسيت ويژه مولوى قلم الدين نسبت به زنان و دختران تنها به ساکنان کابل محدود نشد. فرمان هاى او عطف به ماسبق هم مي شد و حتى به زنانى که چندين قرن پيش مي زيستند نيز سرايت پيدا کرد. مقبره رابعه بلخى شاعر مشهورقرن چهارم هجرى درشهر بلخ (واقع در٢٠ کيلو مترى غرب مزارشريف) قرار دارد. درتاريخ ادب فارسى ، او اولين زنى است که اشعار ماندگار و عاشقانه سرود. رابعه دختر يکى از اشراف بلخ بود که عاشق يک برده بنام بکتاش شد وقتى برادرش از اين راز آگاه شدند، به عنوان مجازات ، شريانهاى دست خواهرش را قطع کردند تا بسختى جان بدهد.

در افغانستان دختران وپسران جوان افغان آرامگاه او را به عنوان اسوه عشق و دلدادگى زيارت مي کنند. اداره «امر به معروف و نهى از منکر» طالبان پس از تسخير مزارشريف ، بازديد ازمقبره رابعه بلخى را نيز به دليل اينکه آرامگاه يک «زن» است و امکان دارد زيارت آن ، مردان و جوانان را آلوده به شهوت و گناه کند، ممنوع اعلام کرد
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر